Onder de koude douche stappen, ijsbaden of in de winter het natuurwater in. Koude training is helemaal hot! Koude training is een goede toevoeging op een gezonde levensstijl. Lees hieronder de voordelen voor lichaam en geest.

Voordelen van koude training

‘A cold shower a day keeps the doctor away’, dat klinkt mooi - en dat is het ook! Koud douchen werkt fantastische voor je fysieke en mentale gezondheid. Als je het even volhoudt, pluk je vanzelf de vruchten. Dat kan trouwens prima na een warme douche, een koude afdouche van een minuut of meer is al super heilzaam.

In het kort levert een dagelijkse koude douche de volgende potentiële voordelen op:

  1. Trainen van het hart- en vaatstel
    Het menselijk lichaam bevat 100.000 kilometer aan bloedvaten. Dat is ongeveer 2,5 keer de aarde! Al die bloedvaten bevatten rondom kleine spiertjes. Tijdens een koude douche of ijsbad moet het hart extra pompen om het bloed door het lichaam te krijgen. Hierdoor verwijden en vernauwen de bloedvaten constant. Dit kan je zien als een training voor het hart- en vaatstel!
  2. Boost voor het immuunsysteem
    De wetenschap heeft aangetoond dat al na 30 seconden koude training het immuunsysteem witte bloedlichamen aanmaakt. Dit zijn de soldaten van het lichaam die nodig zijn voor het bestrijden van virussen en infecties. Je kan deze soldaten dus maar beter op voorraad hebben!
  3. Verbeterde stemming en boost in energie
    Blootstelling aan kou kan ook leiden tot het vrijkomen van endorfines, dit zijn de 'happy hormones' die de stemming en cognitieve functie kunnen verbeteren. Daarnaast komt er adrenaline vrij wat zorgt voor een boost in energie.
Blootstelling aan kou kan leiden tot het vrijkomen van endorfine die zorgen voor een gelukzalig gevoel!

Starten met koude training

Om te beginnen met koude training is het aan te raden om klein te beginnen. Begin met warm douche en draai de knop elke dag geleidelijker lager. Zo laat het het lichaam wennen aan dit nieuwe patroon.

Het belangrijkste is om de ademhaling onder controle te krijgen. Zorg dat je rustig inademt en de uitadem verlengt. Zodra je meer comfortabel bent met de kou kan je elke dag iets langer onder de koude douche blijven staan.

Ervaar het zelf tijdens een workshop

Benieuwd wat koude training voor jou kan betekenen? Neem gerust contact op of kom langs bij een workshop.